donderdag, januari 11, 2007

401k

In het begin was me het nog niet helemaal duidelijk maar inmiddels weet ik dat de oudedagsregeling die de meeste Amerikanen via hun werkgever hebben, een 401k plan, niet hetzelfde is als een traditioneel Nederlandse pensioenregeling. Met een 401k (four-O-one kay) spaar je weliswaar belastingvrij voor een inkomen nadat je stopt met werken, maar dat inkomen heeft een einde. Een 401k betaalt over een periode van 25 jaar uit; het eerste jaar een vijfentwintigste, het tweede jaar een vierentwintigste, enzovoort. Stel dat je op je 60ste stopt met werken, dan is je 401k met 85 leeg.

Ik heb ook zo'n 401k plan, maar Cindy krijgt via haar werkever (de overheid) een echt pensioen. We weten nog niet wat daarvan de hoogte zal zijn, maar het is in ieder geval een prettig idee dat het een uitkering is die tot aan je overlijden doorloopt. Hoe dan ook, het is raadzaam om zelf ook voor reserves te zorgen. Gisteravond lieten we ons daarover informeren door een adviseur die onze fiscalist had aangeraden. Voor een lange termijndoel als een pensioen raad hij vooral in de aandelenmarkt te beleggen, bijvoorbeeld door in fondsen deel te nemen.

In Nederland ben je daar veel minder mee bezig, is mijn idee. De meeste mensen vertrouwen erop dat een pensioenfonds het geld goed belegt en ik heb de indruk dat veel mensen zich er niet van bewust zijn dat hun geld in aandelen wordt belegd. Hier moet je haast wel.

Ik begrijp nu veel beter waarom Amerikanen veel meer geinteresseerd zijn in beleggen en de aandelenmarkt. Ze hebben geen keuze... als je tenminste voor je oude dag wat wilt en kunt wegzetten. Misschien is dat ook wel de reden waarom Amerikanen zo weinig sparen.

Geen opmerkingen: