zondag, augustus 16, 2009

Lockheed brand

Toen ik woensdagavond thuis kwam na een borrel, zette ik de TV aan om nog even het nieuws te zien. Ik zag een bosbrand. Niet ongebruikelijk in deze tijd van het jaar - het barst van de bosbranden in heel Californië, maar deze woedde in Bonny Doon. Dat is vlak bij Jane's huis, dus ik belde haar meteen.
Ze vertelde dat de brand op 10 minuten rijden afstand was, in de buurt van waar we afgelopen zaterdag een wandeling gemaakt hadden (even naar beneden scrollen en je ziet het). Ik was verbaasd dat ze er zich geen zorgen om leek te maken. Afgelopen jaar was er ook een grote bosbrand in de buurt van haar huis, waarbij ze moest evacueren en toen liep alles goed af. Dat stelde haar ergens gerust...
Donderdagochtend (de volgende dag) belde ik weer om te horen hoe de boel erbij stond. Op dat moment was de brand verdubbeld in grootte naar ruim 20 vierkante kilometer en 5 procent 'containment' (percentage van de brand dat onder controle is). Er was opgeroepen tot vrijwillige evacuatie - ik bood aan dat ze bij mijn terecht zou kunnen, maar Jane maakte nog een aanstalte om haar 'go-boxes' te pakken. Iedereen die in bosrijke gebieden woont, heeft een aantal go-boxes (niet veel anders dan verhuisdozen) om alles van waarde in mee te nemen.
Ik bood aan dat ze bij mij terecht kon, mocht het nodig zijn. Om elf uur belde ik nog even en kreeg een kort antwoord: 'mandatory evacuation' oftewel verplichte evacuatie. Ik hing snel weer op zodat ze verder kon gaan met pakken. Een paar uur later was ze in San Francisco en verblijft ze hier.
Alle branden krijgen hier een naam - meestal worden ze vernoemd naar de plek van oorsprong - in dit geval een terrein van Lockheed.
We houden het nieuws goed in de gaten - via het TV, de officiele website van de staat en via vrienden. Verschillende vrienden van Jane hebben geen gehoor gegeven aan de oproep om te evacueren. Het wordt hier gezien als typisch is voor 'mountain people' - ze zijn eigenzinniger en onafhankelijker dan de gemiddelde Amerikaan. Ze weten dat ze een risico nemen en moeten er zelfs een vrijwaring voor tekenen.
Tijdens de brand van vorig jaar zijn er mensen geweest die hun huis wisten te sparen door thuis te blijven en de boel nat te houden. Twee van Jane's vrienden proberen nu hetzelfde te doen en werden geinterviewd voor het nieuws - je ziet zat ze weten waar ze mee bezig zijn:





De nieuwsvoorziening van de autoriteiten is erg goed. Er is een website die om de paar uur geupdate wordt met de laatse informatie. Inmiddels is de brand uitgegroeid tot bijna 28 vierkante klilometer, maar 50% containment, dus dat is positief en veel beter dan verwacht. Er is een kaartje dat precies laat zien waar de brand is. De site laat ook zien hoeveel manschappen, helikopters e.d. worden ingezet. En er wordt bijgehouden hoeveel geld besteeds is aan het bluswerk. Hier zijn twee screen shots van hoe het er vanochten bijstond:


Posted by Picasa

Geen opmerkingen: