woensdag, februari 07, 2007

RSA

Deze week is er een beurs over computer-, netwerk-, en informatiebeveiliging in San Francisco. Bedrijven uit heel de hele wereld zijn vertegenwoordigd op RSA, de grootste beurs op het gebied van security. Omdat een van mijn klanten midden in die branche zit en verschillende andere er raakvlakken mee hebben, ging ik er gistermiddag heen. Een grote hal vol stands van security-bedrijven; niet zoveel anders dan een vakbeurs in Nederland.

Een klein verschil is dat er in alle stands en in de gangpaden zacht tapijt ligt en er wordt geen alcohol geschonken. Er zijn dus ook geen feestjes of borrels op de beursvloer... maar er zijn er des te meer in de omgeving van de beurs.

Mijn klant had een wijnproeverij georganiseerd in een lounge bar tegenover Moscone Center, waar de beurs gehouden werd. Klanten, partners en journalisten waren uitgenodigd. Het was een volle bak. Mijn klant heeft een team van onderzoekers in dienst, die het internet afspeuren naar virussen, spyware en botnets. De twee leiders van dat team waren er ook - ze hebben er zelf ook over geblogd.

Onze borrel was om half acht afgelopen, en ik was eigenlijk van plan om naar huis te gaan toen een van de gasten vroeg of ik nog even mee wilde gaan naar het feestje van Microsoft. Daar was het een stuk rustiger. Er waren vooral veel mensen van Microsoft zelf, en van hun PR bureau. Ik liep er een van de journalisten die ik hier inmiddels ken, Matt, tegen het lijf. Terwijl wij een gesprek probeerde te voeren, kwamen er steeds PR-mensen lang om hun klant aan Matt voor te stellen. Een stuk opdringender dan in Nederland, al moet ik zeggen dat dit PR bureau er berucht om staat.

Matt vroeg me mee naar een volgend feestje van weer ander security-bedrijf. Daar waren ook veel PR-mensen, allemaal werkzaam bij hetzelfde bureau (maar niet dat van Microsoft). Zij waren een stuk gezelliger; hier was iedereen aan het bier. Een van de meiden was aardig dronken, en bleef maar gesprekken aanknopen met de mensen om haar heen. Iedereen had door dat ze 'm goed geraakt had, maar zij dacht nog heel professioneel over te komen.

Vanochtend gewoon weer naar kantoor, maar in de middag moest ik weer de stad in; deze keer om twee interviews met een van mijn andere klanten te begeleiden. We moesten daarvoor naar de redacties van PC World en Wired. Langzaam maar zeker begin ik wat meer IT-journalisten te kennen. Dat maakt het werk toch iets makkelijker.

Geen opmerkingen: