zaterdag, november 11, 2006

Perstoer

Het valt niet mee om vroeg op te staan aan de oostkust. Mijn wekker ging op dinsdag en woensdag om half zeven; voor mijn biologische klok was dat half vier ’s nachts. En dat na een korte nacht, want het lukt me niet om voor twee uur in slaap te komen. Je kunt nog beter 9 uur tijdsverschil hebben dan drie uur.

Dinsdag, rond half acht stapte ik in een taxi op weg naar het hotel waar mijn reisgenoot verbleef. De straat zag geel van de taxi’s, dus ik hoefde niet lang te wachten.

Vanaf het hotel werden we door een auto met chauffeur naar onze bestemmingen gereden. We bezochten de redacties van een aantal IT-bladen, waar we afspraken hadden met redacteuren om hen bij te praten over een nieuw product en de laatste trend in de markt. De interviews verliepen goed en ik vond het leuk om de journalisten persoonlijk te ontmoeten. Vooral met degenen die aan de oostkust zitten, komt dat niet zo vaak voor.

Het meeste van mijn werk voor ander klanten kon ik aan collega's overdragen gelukkig, maar het blijft belangrijk om mijn email in de gaten te houden. De eerste uren van de ochtend waren ochten, maar ik kon merken dat de westkust tegen lunchtijd weer actief werd.

Aan het einde van dinsdagmiddag vlogen we naar Boston. Kailash, degene die ik begeleide op deze trip, had nog een afspraak om met een van zijn collega's te gaan eten en vroeg mij ook mee. Zijn collega kwam met zijn vriendin. Heerlijk gegeten - we bestelden alleen maar voorgerechten die we samen deelden: kreeft, tong, mosselen, oesters. Klinkt decadent... en was het ook wel geloof ik. Als toetje bestelden we zo'n typische Amerikaanse chocolade-cake: één stuk dat we met z'n vieren deelden. Zou je in Nederland niet zo snel doen tijdens een zakendiner...

Het gesprek van de dag waren de verkiezingen natuurlijk. Door aan de oostkust te zijn merkte ik hoe lokaal deze verkiezingen zijn, ook al gaat het om het parlement. De meeste TV-stations berichtte over de uitslagen in hun eigen staat voor gouveneur, senator en afgevaardigde, Natuurlijk hielden de media ook de totaalstand bij, maar voor meer diepgaande informatie is CNN zo'n beetje het enige alternatief.

Woensdagochtend deed ik mijn gordijnen open om het uitzicht op
Boston te zien. Ik had me er al op verheugd, want ik had de avond vantevoren de skyline al bij nacht gezien. Helaas was het een bewolkte dag en het regende veel. Na maanden ervaarde ik weer eens 'Nederlands weer'!

Onze dag in Boston, was eigenlijk een dag om Boston heen. De redactiekantoren die we bezochten waarin in Needham, Woburn en Southborough. Vertrouwde omgeving voor mij - tof om daar even terug te zijn, al was het maar heel kort.

Tussen twee interviews hadden we wat extra tijd. We zochten een Starbucks op, omdat je daar gegarandeerd bent van een draadloos netwerk, waar je met een lidmaatschap van T-Mobile gebruik van kunt maken. Mij viel op dat deze Starbucks een andere sfeer heeft dan die in Californië, aangepast aan het seizoen en New England.

Dit seizoen is voor Amerikanen sowieso met New England verbonden. Enerzijds vanwege het feit dat New England bekend staat om zijn mooie herfst en anderzijds omdat Thanksgiving stamt uit deze streek.

Geen opmerkingen: