woensdag, maart 11, 2009

Olivia

Wie op de link in mijn vorige blog post geklikt heeft, kon zien dat ik op een cruise van Olivia geweest ben. Dat is een lesbische reisorganisatie. In Nederland bestaat zoiets niet bij mijn weten – er zou waarschijnlijk niet genoeg animo voor zijn, daarvoor is het land te klein en wellicht de behoefte ook. Zo’n cruise trekt namelijk heel wat vrouwen aan van gebieden in Amerika waar niet okay is om uit te komen voor je geaardheid, maar ook heel wat uit grote steden als New York, San Francisco en LA waar je niets onder stoelen of banken hoeft te steken

Olivia, ooit begonnen als platenmaatschappij, bestaat dit jaar 35 jaar en ter gelegenheid daarvan werd er een overzichtsfilm vertoond op de eerste dag van onze reis. Daarin kon je zien hoeveel er in de loop van de jaren veranderd is met betrekking tot de acceptatie homosexualitiet in Amerika, met name de laatste tien jaar. Dat snelle ontwikkelingen van de afgelopen jaren hebben alles te maken met het uit de kast komen van
Ellen Degeneres. Zij had destijds haar eigen TV serie (een komedie) en tegenwoordig heeft ze een van de populairste talkshows.

Toen ze midden jaren '90 het Amerikaans publiek vertelde dat ze lesbisch is, bracht dat heel wat te weeg in de VS. Niet alleen kwam ze zelf voor haar geaardheid uit, ook haar personage in de serie maakte bekend lesbisch te zijn. Het was voor het eerst dat er op 'primetime' TV een van de hoofdpersonen in een serie lesbisch was.

Amerika was er op dat moment nog niet klaar voor. Veel adverteerders trokken zich terug en een paar maanden later werd de serie uit de lucht gehaald. Da's nu al bijna niet meer voor te stellen want tegenwoordig is er in heel wat series wel een personage dat homo of lesbisch is. Hollywood, waar de meeste series gemaakt worden, geeft inmiddels een realistischere afspiegeling van de samenleving wat dat betreft. En blijkbaar zijn er genoeg bedrijven die er geen probleem mee hebben zich ermee te associeren . Er is eerder sprake van het omgekeerde: adverteerders hebben een nieuwe doelgroep ontdekt.

Destijds zag Olivia de 'coming out'-aflevering van Ellen als een kans om haar publiek te bereiken, maar ABC, de zender die Ellens sitcom uitzond, weigerde de commericial. Alleen een handje vol kleine lokale TV stations die bij ABC aangesloten zijn, stonden de reclame toe mits er geen aanraking in voorkwam. Dus niet alleen geen oen of omarming, ook geen hoofd op een schouder of handen die elkaar aanraken – totaal onschuldige dingen die 'gewone' vriendinnen ook wel doen. Een lesbienne in de uitzending was nog daartoe, maar in het reclameblok was te veel van het goede!

Geen opmerkingen: