donderdag, maart 16, 2006

Persberichten

In Nederland waren de eerste dagen na een vakantie altijd wat rustiger. Hier niet... ondanks jetlag ben ik er vol ingegaan. Jeetje mina, wat een week. Alleen al de mail lezen die ik tijdens van afwezigheid ontvangen heb, neemt een dag in beslag. Maar het is vooral druk omdat een van de collega's waar ik veel me samen week deze week vakantie heeft. Vandaar dat ik gisteren geen tijd had om op mijn blog te schrijven.

Daardoor ben ik meer bij het uitvoerend werk betrokken. De afgelopen dagen heb ik twee persberichten verstuurd. Dat gaat hier heel anders dan in Nederland. Elk persbericht gaat hier over de 'wire'. Er zijn verschillende 'news wires' (persdiensten) die een persbericht kunnen verspreiden. Een bedrijf betaalt hiervoor - de prijs is afhankelijk van de lengte van het bericht. Wij als PR bureau versturen het persbericht daarna naar onze perscontacten met een korte inleiding. Zo'n inleiding, hier pitch genoemd, vertelt in het kort waar het nieuws over gaat of haalt iets interessants uit het bericht. Een goede pitch maakt snel duidelijk waarom een bericht interessant is. Als je het goed wilt doen, schrijf je dus een aparte pitch voor elke journalist, maar dat gebeurt niet altijd. Vaak is ook het aanbieden van een interview met een woordvoerder die meer over het onderwerp kan vertellen onderdeel van de pitch.

Geen opmerkingen: