woensdag, januari 27, 2010

Neerslag

Gisteren nam ik Bart naar een bijeenkomst in de stad. Het regende en toen ik het kantoorpand binnen ging, hingen er zakjes klaar om je natte paraplu in te doen. Dat zie je hier wel vaker - ik vind het echt iets typisch Amerikaans.
UPDATE: een vriend merkte op dat de zakjes er zijn om te voorkomen dat de vloer nat en glad wordt, wat tot een rechtzaak zou kunnen leiden als iemand zou uitglijden.
De laatste twee maanden lijkt het weer hier nogal op dat in Nederland. Ik heb het gevoel dat het al weken aan een stuk regent, maar toen ik het net nakeek, zag ik dat er elf dagen een meetbare hoeveelheid neerslag gevallen is. Het voelt als veel meer, misschien omdat de zon zo weinig geschenen heeft de afgelopen twee maanden. Maar het komt ook omdat het harder heeft geregend dan ik tot nu toe gezien heb hier. Afgelopen week woedde er een hevige storm.

Deze winter heeft tot nu toe meer geregend dan in de vier jaar dat ik hier woon. Iedereen vertelde me altijd dat de winter hier het regenseizoen is en dat vond ik een lachertje. Maar ja, we hebben de afgelopen zomers ook met de gevolgen van
droogte te maken gehad, zoals bosbranden en waterrantsoenen.

De hoeveelheid neerslag is nog niet voldoende om de balans weer recht te trekken, maar heeft al tot heel wat schade geleid. Er vallen heel wat
gaten in de weg - er was zelf een 'pothole' waar dertig automobilisten een lekke band op reden. Ook zijn er hele stukken van de kustlijn gevallen...




1 opmerking:

Joep zei

Na al die tijd is het je weer gelukt om weer eens een niet gebruikelijke "Nederlands" ritueel in de USA te vinden.
Knap na al die jaren daar aan die kant van de plas, scherp! En natuurlijk leuk om te zien dat je nog steeds open kijkt naar Amerika.