donderdag, april 30, 2009

Meeleven

Vanochtend ging ik in oranje T-shirt naar mijn werk; zwart blazertje eroverheen. Een collega merkte op dat ik eruit zag als een Giants fan, en ik legde uit dat dat het ornaje ter ere van de Nederlandse nationale feestdag Koninginnedag was.

Iets naar negenen was ik op kantoor en checkte meteen even op Internet hoe het met de festiviteiten in Nederland was. Dat was een paar minuten na het verschikkelijke ongeval in Apeldoorn. Ben de hele dag het nieuws blijven volgen via uitzendinggemist.nl, RTLnieuws.nl en Nu.nl. Ik kon merken dat de site veel bezocht werd, want het was moeilijk goed videobeeld te krijgen... pas later op de middag, toen het nacht was in Nederland, ging dat beter.

Nu ik hier langer woon en aan de Amerikaanse verslaggeving gewend ben, merkte ik dat mijn verwachtingen anders zijn geworden. Naast de beelden van het incident zelf, zag ik vooral experts analyses geven van de gebeurtenis en er waren een paar straatinterviews. Hier in de VS zou je al snel mini diepte-interviews zien met mensen die het van dichtbij hebben meegemaakt en met mensen uit de omgeving van de dader. De vragen van de interviewer zouden ingaan op de emoties en de persoonlijkheid van de betrokkenen.

's Avonds ging ik naar de jaarlijkse Koninginnedag-bijeenkomst, georganiseerd door de honorair consul. In plaats van een feest, was het een plechtige receptie. We hielden een minuut stilte voor de slachtoffers en de opkomst was lager dan vorig jaar.

Geen opmerkingen: