Verkoopteam
Woensdag was ik de hele dag in een bespreking. Een van mijn nieuwere klanten is een start-up van een paar jaar oud. Het managementteam heeft het bedrijfsmodel compleet omgegooid en nieuwe financiering binnengehaald. Een paar venture capital-bedrijven hebben ruim 10 miljoen geinvesteerd omdat ze in de nieuwe strategie geloven. Het bedrijf richtte zich voorheen op consumenten, en nu op adverteerders. De afgelopen maanden is er een verkoopteam gevormd - en dat team kwam samen in San Francisco. In Amerika betekent dat, dat mensen van alle uithoeken van Amerika samenkomen - van Texas tot Boston en van New York tot Los Angeles. Ik was er de hele dag bij om over alle plannen te horen en teamleden te leren kennen.
Het hoofd verkoop strapte de bijeenkomst af. Zoals gebruikelijk is bij een dergelijke meeting, benadrukte hij dat iedereen vooral vragen moest stellen en dat het niet de bedoeling is dat we de hele dag alleen maar naar presentaties luisteren. Amerikanen bevorden graag de interactiviteit.
Aan het einde van de dag kwam ook de belangrijkste investeerder langs voor een praatje. Het werd een hele peptalk waarin bij het bedrijf vergeleek met de begintijd van Google. Van iemand die al in heel wat succesvolle IT-bedrijven geinvesteerd heeft, klinkt dat best geloofwaardig. Hij was geen opzweepende spreker, maar op een gegeven moment vroeg hij aan iedereen in de zaal of we in het bedrijf geloven. Het antwoord klonk luid. Vervolgens daagde hij ons uit om op onze stoel te gaan staan als we echt in dit bedrijf geloofden. Dat deed natuurlijk iedereen en het gaf een aparte sfeer.
Wie weet, kan ik over een aantal jaar zeggen dat ik erbij was. Hoe dan ook, de komende tijd is er werk aan de winkel!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten