woensdag, december 03, 2008

Details

Tussen de middag heb ik weer eens met collega's geluncht. Er was een collega uit ons kantoor in Washington DC op bezoek - dat zou ik drie jaar geleden nog super spannend hebben gevonden, maar inmiddels vind ik eraan gewend met Amerikanen uit allerlei steden in de VS contact te hebben. Toevallig is een andere collega uit New York net hierheen verhuisd en hij kwam even buurten.

Tijdens de lunch hadden we het onder andere over 'briefing sheets'. Dat zijn documenten die wij samenstellen voor een klant ter voorbereiding op een interview. Er staan praktische gegevens in zoals tijd en telefoonnummer, maar ook achtergrondinformatie over de journalist en publicatie. Die informatie haal je hier gewoon uit een database waar elk PR bureau op geaboneert is - er zijn een paar verschillende bedrijven die ze aanbieden. Vaak voegen we daar nog eigen kennis aan toe. Daarnaast zijn er altijd een paar recente artikelen bijgevoegd en soms al wat suggesties voor onderwerpen en boodschappen voor tijdens het interview.

Mijn collega's hadden het over het strakke format waarin sommige klanten de briefing sheets aangeleverd willen krijgen. Dan gaat soms het over kleine details, zoals of je de datum voluit schrijft, en of je aan een journalist refereert met voor- en achternaam of alleen achternaam. Daar zijn sommige bedrijven heel gevoelig voor en er mogen geen fouten mee gemaakt worden. Er worden templates voor ontwikkeld die strikt gevolgd moeten worden. Dat is iets wat ik typisch Amerkaans vind... wat gestandaardiseerd kan worden, wordt gestandaardiseert. Alles in het kader van het eeuwige streven naar opperste efficientie.

Geen opmerkingen: