dinsdag, september 16, 2008

Paspoort

Sinds vanmiddag ben ik even niet meer in bezit van mijn paspoort. Het is opgestuurd naar Los Angeles waar het Nederlandse consulaat is. Het consulaat heeft een dependance in San Mateo, waar ik in mijn lunchpauze heenging.

Het was een sober kantoortje op de vijfde etage van een pand in een bedrijvenpark. Er hing een foto van Beatrix, voor het raam stonden twee houten molens, een tulp en een Nederlands vlaggetje, en er stond een replica van 'Het meisje met de parel'. Het katoor had kraak nog smaak; alleen de spruitjeslucht ontbrak.

Ik had er een afspraak met de enige medewerker, waarvoor ik een kwartier te vroeg was. Ondanks dat er geen andere mensen waren, werd ik verzocht plaats te nemen in de wachtruimte. Ik werd zuchtend en steunend geholpen - ik had namelijk ook mijn visa-papieren mee moeten nemen, maar dat wist ik niet. Nou zit mijn visum in mijn paspoort, dus de mevrouw achter het loket het we wel op wilde wagen en de aanvraag naar LA sturen. Volgens haar had ik ook een formulier van de website moeten downloaden en invullen. Dat had ik ook niet gedaan. Gelukkig bleeek ook dat probleem niet onoverkomelijk. Terwijl de mevrouw opmerkte 'ik begrijp niet dat je dat niet gedaan hebt' schoof ze een formulier onder het loket door. Ligt het aan mij? Ben ik te veel veramerikanideerd dat ik zo'n opmerking niet vind kunnen.?

Toen ik vroeg hoe lang het zou duren voordat ik mijn nieuwe paspoort ontvang, zei ze dat het minimaal twee weken zou duren. Daarop vroeg ik wat de maximum duur zou zijn, waarop ze lachte en zei er geen idee van te hebben. Wat heb je daar nou aan?! Ik ben de Nederlandse klantenservice gewoon niet meer gewend denk ik.

1 opmerking:

Marleen zei

Nou, in dat geval ben ik 'verlimburgd' want ik vind het ook bot en onbeschoft!