Verzekering
De afgelopen avonden ben ik in de weer geweest met verzekeringsmaatschappijen. Ik was op zoek naar een autoverzekering en een inboedelverzekering. Die laatste wordt hier een 'renters insurance' genoemd in mijn geval omdat ik huur en er zit meteen een aansprakelijkheidsverzekering bij; voor huiseigenaren is er een 'home owners insurance'.
Bij de meeste verzekeraars kun op de website formulieren invullen en dan krijg je meteen een prijsopgave. Vaak kan je de verzekering ook meteen via het internet afsluiten en voor vragen kan je bellen met een gratis nummer. De meeste zijn dag en nacht bereikbaar.
Ik belde met State Farm, een van de grotere maatschappijen met een goede naam over de inboedelverzekering. Ze stelde me een aantal vragen; onder andere of ik een trampoline heb - die vraag was ik op verschillende sites al tegen gekomen. Toen ik vroeg waarom ze die vraag stelde, antwoordde ze dat State Farm geen mensen met een trampoline verzekert omdat het risico te groot is dat er ongelukken van komen.
Ik vroeg ook naar een autoverzekering bij State Farm, maar het bedrijf wil me niet ans klant op dat terrein omdat ik mijn Amerikaanse rijbewijs nog geen drie jaar heb. Daarom heb ik voor Geico gekozen. Dit bedrijf krijgt ook goede recensies. Ze maken enorm veel reclame op TV, waardoor ze op mijn shortlist stonden.
Ik schrok van de tarieven en pakte daarom ook hier de telefoon. De medewerker legde uit dat de premie bijna de helft minder zou zijn geweest als ik niet onlangs een auto-ongeluk had gehad. Bij andere maatschappijen was de premie nog hoger! Volgens een van de medewerkers die ik sprak scheelt het vooral in Californië enorm veel omdat een verzekeraar niet is toegestaan om een bepaalde korting te geven aan mensen die schuld hebben aan een ongeval. Pas over drie jaar kom ik weer in aanmerking voor de normale tarieven.
1 opmerking:
Schokkend verhaal. En hoewel niet op deze schaal, komen dit soort praktijken (helaas) ook in Nederland voor.
Een reactie posten