woensdag, juni 13, 2012

Apartement in New York

Ik ben net terug uit New York. Ik had een paar dagen vrij genomen om er met Nicky heen te gaan. Na al mijn bezoeken aan die stad,  voel ik me er inmiddels aardig thuis. Maar door er met een echte New Yorker te zijn, leerde ik de stad op een nog dieper niveau kennen. Bovendien hadden we via AirBnB een apartement in Greenwich Village gehuurd, waardoor ik een beetje een indruk kreeg van hoe het is om daar te wonen.

Het apartement was op de derde verdieping, wat betekende dat we drie nauwe, stijle trappen omhoog moesten klimmen... heel vergelijkbaar met een Amsterdams trappenhuis. Greenwich Village is een van de weinige wijken op Manhattan waar geen wolkenkrabbers staan, maar vooral bakstenen huizen met vier of vijf verdiepingen.  Het is ook de wijk waarin NYU, ofwel de New York University, is gelegen. Dat betekent dat het barst van de uitgaansgelegenheden en restaurants.

Het apartement zelf was niet erg groot, slechts 56m2. De voordeur opende in een een ruimte die keuken, zit- en eetkamer was. Als je goed keek, zag je dat het oorspronkelijk ook de slaapkamer was, maar er was een muurtje ingezet, waardoor die nu apart was. Aan de andere kant van het apartement was een klein badkamertje waarin je je kont nauwelijks kon keren. Voor een een paar dagen was het prima, maar de meeste New Yorkers wonen zo. De gemiddelde huur van een dergelijke woning is makkelijk 2500 dollar per maand.

Het apartement was aan de achterkant van het gebouw gelegen, waardoor we vanuit de slaapkamer uitkeken op de brandtrap en de achterkant van andere gebouwen. De ramen in de andere kamer kijken uit op de muur van het naastgelegen gebouw, op miner dan een meter afstand. Nicky wees er meteen op dat het een betere plek is dan aan de voorkant van het gebouw, omdat je anders veel meer geluidsoverlast zou hebben van de straat. 


Zondagochtend ging de deurbel. Ik keek door het oogje in de deur en zag een onbekende man staan. Het bleek de ‘super’ te zijn. Nicky legde uit dat elk gebouw in New York een supervisor heeft die zordt voor het onderhoud. Blijkbaar was er een lek in de badkamer en regende het in het apartement onder ons als wij een douche namen. De super regelde de reparatie. Wij hoefden niets te doen en de eigenaar van het apartement hoefde niets te betalen.


 De voordeur van het apartementengebouw

 Bij binnenkomst

 De badkamer

 Uitzicht vanuit de slaapkamer

Tussen twee apartementen... rechts dat van ons.

Geen opmerkingen: