vrijdag, november 14, 2008

Permanent Resident

Vandaag was het zover! Ik heb mijn green card! Woohoo!!

Hij was gisteren al bij Edelman's PZ-afdeling aan de oostkust aangekomen en daar hebben ze 'm per UPS aan mijn doorgestuurd. Ik liet 'm meteen aan mijn team genoten zien en mijn baas wilde meteen een foto van mij met kaart maken. De kaart is net een bankpasje en is overigens niet groen maar beige. Er staat 'Permanent Resident Card' op.

Ik heb nu een permanente verblijfsstatus - mag dus altijd in Amerika blijven wonen. Wat een bevrijdend gevoel!

In de brief van de USCIS (immigratiedienst) die bij de kaart zat, staan verschillende instructies. Zo moet ik de kaart altijd bij me dragen als ik in de VS ben. Ik kan een verblijfsvergunning voor familieleden en eventuele echtgenoot sponsoren, en over vijf jaar kan ik Amerikaans staatsburgerschap aanvragen.

De kaart zelf is tot 2018 geldig en ik moet 90 dagen voor afloop een nieuwe aanvragen (Amerikanen spreken altijd van 30, 60 of 90 dagen; niet van 1, 2 of 3 maanden). En als ik langer can een jaar het land zou verlaten, moet ik daar vooraf toestemming voor aanvragen. Voorlopig heb ik dat plan niet, want ik voel me hier helemaal thuis!

6 opmerkingen:

Unknown zei

Heeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!

VAN HARTE GEFELICITEERD!

Ook weer geregeld. ;)

Saskia zei

Christel, Van Harte gefeliciteerd. Uiteindelijk ging het toch nog best snel. En wat dacht je van het andere voordeel, nl. aan de andere kant in de rij bij binnenkomst op SFO.
Groetjes

Anoniem zei

WOUW!! GEFELICITEERD!!!
Ik ben super blij voor je!
Liefs, Heidi.

Unknown zei

Hee Christel,

Van harte! Dat maakt het leven wéér een stukje makkelijker daar :)

Groetjes,
Lindy

Ir1e zei

Woohoo, ofwel Yihaa, ofwel Hayeah! Geweldig!

Anoniem zei

Van harte gefeliciteerd!
Wat is verschil tussen Greencard en Staatsburgerschap. Het stemmen? Voorzieningen?
Groeten, Jaap