woensdag, november 05, 2008

Obama!

Gisteravond rond een uur of elf was al duidelijk dat Obama de verkiezing gewonnen had. Helaas was ik te moe en had nog te veel werk te doen om naar een feest te gaan, dus ik heb het op TV in mijn hotelkamer zitten kijken.

Vandaag is de overwinning volop in het nieuws - alle media hebben het erover. Het valt me op dat ras nu zo’n grote rol speelt in de verslaggeving. Amerikaans media benadrukken dat er voor altijd een rassengrens doorbroken is en dat nu alle Amerikaanse kinderen in de ‘American Dream’ kunnen geloven (dat als ze hard genoeg werken, alles kunnen worden dat ze willen) omdat daarvoor nu het bewijs geleverd is.

Daarnaast zijn de eerste speculaties over wie in Obama’s kabinet zullen zitten begonnen. Ik denk dat we daar nog veel meer over gaan horen de komende dagen en weken. Iedereen is nu aan het afkicken van het verkiezingsniews van de afgelopen tijd.

In Californie werd de uitslag overschaduwd door het feit dat een meerderheid voor een grondwetswijziging heeft gestemd, die bepaalt dat een huwlijk alleen tussen twee mannen en twee vrouwen gesloten kan worden. Er is nog een superklein kansje dat stand ten goede keert, omdat de stemmen die per post opgestuurd zijn nog niet geteld, maar het ziet er slecht uit. Het is me nog niet duidelijk of de huwlijken die de afgelopen maanden zijn gesloten onder de oude grondwet nog geldig zouden zijn. In ieder geval zijn de mensen in de Bay Area (hetero en homo) over het algemeen heel teleurgesteld hierover.

Gisteren, aan het einde van de verkiezingsdag, kreeg ik ook nog persoonlijk goed nieuws. Volgens de advocaat is mijn Green Card onderweg. In de komende twee weken zou hij op de deurmat moeten vallen!!! Ik kan het nog niet helemaal bevatten, maar ben erg blij met dit nieuws!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoe komt toch die tegenstelling in de VS van behoudzuchtige moraal en bandeloze economie? Is het een paradox of behoren de aanhangers tot verschillende groepen?
Op voorhand al gefeliciteerd trouwens; ik zou in een slaapzak op de voordeurmat de enveloppe door de brievenbus naar binnen trekken! Gr Jaap

Marleen zei

Van harte gefeliciteerd!! Tot gauw!