zondag, juli 31, 2011

Events

Wie mijn blog regelmatig leest, weet dat ik nogal eens naar bijeenkomsten, borrels en feestjes ga voor mijn werk. Over de meeste schrijf ik niet meer - ik wil jullie niet vervelen en, om eerlijk te zijn, heb ik er ook de tijd niet meer voor. Maar laat ik de week eens samenvatten om een indruk te geven van wat er zoal gebeurt in San Francisco en Silicon Valley.

Dinsdag hadden de analisten van Altimeter Group een avond georganiseerd in San Mateo over het monitoren van social media en verkrijgen van inzichten daaruit . Tegenwoordig is bijna iedereen actief op een of meerdere vriendennetwerken en daar kunnen bedrijven hun voordeel mee doen, als ze tenminste weten hoe te luisteren naar alles dat gezegd wordt. Daarnaast kan social media ook tegen een bedrijf werken en bijvoorbeeld een merk beschadigen met negatieve tweets, updates en blogs. Als een bedrijf niet in de gaten houdt wat er gezegd wordt, kan dat soms duur komen te staan.

Over dat soort zaken hadden we het... Het was een interessant gesprek en ik heb er een aantal mensen ontmoet met wie ik al email uitgewisseld heb om een afspraak te maken. De Altimeter Group weet altijd de juiste gasten uit te nodigen die zich met dit soort zaken bezig houden.

Later diezelfde avond ging ik door naar San Francisco voor het launch-feest van een nieuw product van Twillio, een bedrijf dat allerlei spraakdiensten via het web aanbiedt. Ze hadden Roe afgehuurd, een club waar ik inmiddels al voor menig feest van een internetbedrijf geweest ben. Niets informatiefs, maar gezellig bijkletsen met bekenden en via hen ook weer wat nieuwe mensen ontmoet. In de loop van de avond werd er steeds meer gedanst, wat enerzijds te maken had met de DJ die was ingehuurd en anderzijds met het grote aantal jonge mensen... waarschijnlijk net afgestuurd en nu de eerste baan.

Donderdag was ik bij een bijeenkomst over 'curation' op het kantoor van Peoplebrowsr. Dat begint langzaam maar zeker een 'hot topic' te worden. Er is geen goede Nederlandse vertaling voor, maar het hangt tussen samenstellen en verzamelen en het heeft in dit geval betrekking of nieuws en informatie. Er zijn steeds meer bedrijven die het makkelijk maken om je eigen nieuws samen te stellen of dat voor je vrienden te doen - voorbeelden zijn Storify, Scoop.it en Pearltrees, maar ook Twitter wordt steeds meer op die manier gebruikt.

Een paar maanden geleden begon een klein groepje mensen, onder leiding van journalist en blogger Tom Foremski, af te spreken om het over 'curation' hebben: hoe de nieuwe mogelijkheden om je eigen nieuws samen te
stellen invloed hebben op het medialandschap en nieuwsconsumptie, of wat de trends zijn in 'curation'. Inmiddels is de groep een stuk groter en heeft ie een naam: SFCurators Salon. Bij deze bijeenkomst waren ruim dertig mensen. Vlak voordat we van start gingen, vroeg Tom om wat te vertellen over Flipboard. Voordat ik het wist stond ik een presentatie te geven aan de groep. Van de hele sessie is een audio podcast.

De werkweek sloot ik vrijdagavond af bij het jaarlijkse
TechCrunch feest. Ik was er voor het eerst bij dit jaar. Het vindt plaats op het kantoor August Capital, een venture capital bedrijf, in Melo Park (naast Palo Alto gelegen). Hier hing duidelijk een andere sfeer dan op de feestje in San Francisco. Meer overhemden en minder T-shirts. Meer zien en gezien worden. Meer dure bakken in de parkeergarage. Toch ook weer een hoop bekenden dus het werd toch nog gezellig... En na afloop ging een groepje nog een afzakkertje halen bij het superdeluxe Rosewood Hotel iets verderop. Om het in stijl te houden, trakteerde Brian Solis iedereen op champagne.

Foto's genomen door Ken Yeung, thelettertwo.com / snapfoc.us, en Alastair Goldfisher

Geen opmerkingen: