dinsdag, mei 05, 2009

5 mei

Afgelopen jaren heb al vaker over Cinco de Mayo geschreven, oftewel 5 mei in het Spaans. Eerder schreef ik dat het een Mexicaanse feestdag is, maar dat is eigenlijk niet waar. Veel Amerikanen denken dat de onafhankleijkheidsdag van Mexico is, maar inmiddels weet ik dat ook niet waar is. Op 5 mei is er een slag in Puebla gewonnen op de Fransen, ondanks dat zij met meer troepen waren en moderne wapens hadden. In Mexico wordt dat niet echt gevierd... in Amerika des te meer.

Ik had het er met een collega over die in de buurt van LA is opgegroeid. Hij vertelde dat hij altijd de dag vrij had van school omdat het daar als een echte feesdag gezien wordt. Ik vroeg hem in hoeverre mensen het als een dag van de Mexicanen zien. Volgens hem wordt dat onderscheid niet gemaakt en dat de helft van de bevolking in LA Spaans spreekt. Hij, geboren en getogen Amerikaan, had er nog nooit zo over nagedacht. Hij beschouwd het als een feestdag voor iedereen met een Mexicaanse oorsprong, net als dat Saint Patrick's Day, de feestdag afkomstig uit Ierland, voor iedereen is.



Ik heb het zelf trouwens nog in het klein gevierd. 's Middags kreeg ik een berichtje van een vriend die vroeg of ik zin had een biertje te komen drinken. Zo onstond er een spontaan feestje in Greg's keuken...





Geen opmerkingen: