vrijdag, juli 09, 2010

Oscar Grant

De afgelopen weken ben ik in mijn vrije tijd bezig geweest met het plannen van een nieuw event. Wie mijn blog volgt, weet dat ik afgelopen jaar op donderdagavond nogal eens naar Orson ging. Dat feest is er niet meer en ik riep al een tijdje tegen vriendinnen dat we het met z'n allen terug zouden moeten brengen.

Nou, daar zijn we mee bezig. Volgende week is onze launch en gisteren hadden we een laatste bespreking om helemaal voorbereid te zijn. Helaas konden een aantal van de teamleden die in Oakland wonen er op het laatste moment niet bij zijn.

Gistermiddag vond namelijk een uitspraak van de rechter plaats in de zaak Oscar Grant. De 22-jarige Oscar werd op Nieuw Jaarsdag door een politieagent in de nek geschoten terwijl hij op de grond lag en geen wapen bij zich had. Oscar was 'Africa-American' en de agent is wit, waardoor er gevreesd werd voor rassenrellen als de agent niet schuldig bevonden zou worden.

In zijn verdediging, beroepte de agent zich op een vergissing. Hij claimde dat hij Oscar per ongeluk doodschoot en bedoeld had zijn 'taser' te gebruiken in plaats van zijn pistool. De spanningen liepen rond deze zaak zo hoog op dat besloten werd hem naar de rechtbank in Los Angeles te verplaatsten.

Iedereen in de Bay Area hield zijn hart vast toen gistermiddag de uitspraak verwacht werd. De agent werd veroordeeeld maar voor het minst mogelijke vergrijp: dood door schuld.

De bracht geen rellen teweeg, maar wel demonstraties. Er was enorm veel politie op de been in Oakland en iedereen die in de buurt van het centrum woont, bleef lekker thuis.

Geen opmerkingen: