zondag, juli 27, 2008

Lu'au

Ik ben nu op twee keer naar Hawaii geweest, naar twee verschillende eilanden, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen grote fan ben. Het is niet alleen vanwege het type toerisme dat de staat aantrekt - ik hou nou eenmaal niet van grote hotels, maar ik mis er ook gezelligheid en avontuur. Het verbaast me dat de gebouwen en huizen er over het algemeen beige of grijs zijn.

De Hawaiianen doen heus wel hun best om oude tradities en de oorspronkelijke cultuur in leven te houden. Ze varen nog steeds met outrigger-kano's en houden een lu'au als ze iets te vieren hebben. Een lu'au is een feest met entertainment (hula dansen) en eten dat op traditionele wijze bereid is: in een soort veldoven wordt een varken onder de grond gegaard.

Er worden ook Lu'au's voor toeristen georganiseerd. Ons hotel had er ook een, waar wij naartoe gingen. Het deed me nog het meest denken aan een Tiroler avond... Wellicht geven de foto's een indruk van wat ik daarmee bedoel.

Er waren lange tafels neergezet met plastic stoelen er omheen.
Natuurlijk werd er Hawaiiaanse muziek gespeeld
Veel mensen kleedden zich 'in stijl' Dit is de traditionele kookwijze: onder het doek ligt het vlees dat de hele dag heeft liggen garen in smeulend vuur.
Er was nog veel meer te eten. 'All you can eat'!


Mijn bord met vakjes op het zeilen tafelkleed.



Deze playboy was de gastheer van de avond en zong ook verschillende Hawaiiaanse liedjes.

Een van de verschillende hula-dansen, waarbij de dansers de betekenis van de muziek met elegante handgebaren uitdrukken.
We kregen steeds uitleg over de verschillende dansen. Tijdens een lu'au voor toeristen worden ook dansen van andere polynesische eilanden getoont, zoals van Tahiti, Samoa en zelfs Nieuw Zeeland waar de Maori vandaan komen.


Geen opmerkingen: