woensdag, juni 11, 2008

Widgets

Een van de veel gehoorden woorden in de Web 2.0 wereld is widget. Widgets zijn kleine programma's die je op je bureaublad kunt zetten, of op een website. Ze kunnen allerlei functies hebben.

Ik heb bijvoorbeeld diverse widgets op mijn blog staan, hier aan de rechterkant. De chatbox, het overzicht van bezoekers en de lijst met favoriete muziek zijn allemaal widgets. De YouTube video's die ik wel eens op mijn blog zet, zijn ook widgets. Ze laten we een stukje van de inhoud van een andere site op mijn blog zetten. Op mijn Facebook-pagina heb ik weer andere widgets. Ik kan ze personaliseren en aan mijn pagina toevoegen, zonder een prgrammeertaal te kennen. Als ik op internet kijk, zijn widgets in Nederland ook al aardig doorgedrongen, dus wellicht is deze uitleg overbodig.

Vanavond was ik bij een borrel van SF Tech, waar verschillende widget-bedrijven zich presenteerden. Sommige hadden een manier om gemakkelijk zelf widgets te maken, andere concentreerden zich meer op het viral aspect van widgets. Een of twee van deze bedrijven zullen wellicht groot worden, maar ik kan me niet voorstellen dat ze allemaal nog zullen bestaan over vijf jaar. Bij dit soort bijeenkomsten krijg ik altijd flash-backs naar First Tuesday...

Geen opmerkingen: