vrijdag, juni 27, 2008

Social media

Gisteravond ging ik naar een event van de American Marketing Association in San Francisco. Andy Sernovitz sprak er over 'word of mount marketing' (mond op mond reclame), waar hij ook net een boek over geschreven heeft. Hij had een hoop interessants te vertellen; veel van zijn uitspraken heb ik getwitterd. Dingen als: "marketing is niet wat je zegt, maar wat je doet" en "blije klanten zijn de beste reclame". Eigenlijk voor de hand liggende dingen, maar voor veel bedrijven zijn het tegenwoordig grote uitdagingen.

Voorafgaand aan de presentatie was er een borrel voor bloggers, georganisserd door de Social Media Club. Er waren verschillende prominente bloggers (met veel lezers en bekendheid in Silicon Valley). Ik was ervoor uitgenodigd door Chris Heuer, oprichter van de Club, die ik vorig jaar op een marketingcongres was tegengekomen. Sindsdien houden we contact via Facebook. Op mijn Facebook-pagina heeft hij waarschijnlijk gezien dat ik ook fanatiek blog, want wat ik hier schrijf, verschijnt daar ook (omdat ik dat zo heb ingesteld). Nooit gedacht dat deze blog voor vrienden en familie in Nederland daartoe zou leiden. Ik word regelmatig gevraagd of niet een Engelse blog kan beginnen. Als er 26 uur in een dag zat, zou ik het overwegen...

Een van de bekendere bloggers, David Spark, had een video-camera zij zich. Vandaag heeft hij een clipje op zijn blog gezet. Als je helemaal naar het einde van het filmpje gaat, zie mij in de laatste seconden. Hij heeft het via Qik op het web gezet, zodat ik het weer makkelijk in mijn blog kan integreren:



Kortom, netwerken doen we hier in de Bay Area niet alleen op borrels, maar dat proces gaat ook verder op internet via tientallen 'social media sites'.

Update van 30 juni: er is inmiddels een klein relletje ontstaan omdat een van de personen in de viedo niet gefilmd wilde worden. David, de filmer, heeft het clipje voorlopig uit de lucht gehaald.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Zeker, jouw blog verdient het om ook in de VS te worden gelezen. Groeten van Marga en Jaap uit de Pyreneeën (bij Lourdes; zijn er in de VS ook plaatsen waar wonderen zijn gebeurd?)

Christel zei

Fijne vakantie!

Zover ik weet zijn hier geen wonderen gebeurd zoals in Lourdes. Het enige dat in de buurt komt is de openbaring die Joseph Smith had in 1823. Een profeet vertelde hem waar een verborgen boek (deel van de bijbel) begraven zou liggen. Hij stichtte vervolgende de 'Church of Latter Day Saints', ook wel bekend als de Mormonen. Ik weet eerlijk gezegd niet of de heuvel in de staat New York waar de documenten gevonden zijn nu een bedevaartsoort is voor mormonen. Ik heb het idee dat mormonen vooral naar Salt Lake City in Utah trekken; deze stad is door mormoons pioniers gesticht.