dinsdag, april 18, 2006

Mediarelaties

Als ik terugkijk heb ik al heel wat vorderingen gemaakt op het bebied van mediarelaties. Vandaag stond mijn naam zelfs voor het eerst onder een persbericht. Voelt toch een beetje als een mijlpaal. Ik begin ook al steeds meer journalisten te kennen, in ieder geval van naam. En ik bel en mail met steeds meer van hen. Mijn indruk tot nu toe is dat journalisten hier over het algemeen beleefder zijn dan in Nederland. Een telefoontje van een medewerker van een PR bureau wordt veel meer als een zakelijk gesprek gezien. Ik heb ook het idee dat journalisten hier vaker bereid zijn een gesprek te voeren met een woordvoerder van een bedrijf, ook als dat niet direct tot een artikel leidt. Dat zijn tenminste mijn indrukken tot nu toe en ik leer nog elke dag bij...

De komende tijd ga ik me ook meer in analisten verdiepen. Tot nu toe heb ik daar weinig mee te maken gehad.Het informeren van analisten is hier bijna altijd een vast onderdeel van een PR programma. Een goede relatie met analisten wordt hier erg belangrijk gevonden en aan een citaat van een analist in een persbericht wordt veel waarde gehecht. Als een bedrijf met een nieuw product uitkomt, is het van belang om een of meerdere analisten te hebben die positief zijn. Of die in ieder geval kunnen beamen dat er behoefte is aan dat product. Het is niet ongebruikelijk om analisten al in een vroeg stadium van de productontwikkeling te betrekken en te vragen om feedback. Zo bouw je een relatie op en kan je een analist eventueel als referentie gebruiken. Daarnaast schrijven analisten dure rapporten. Bedrijven en organisaties aboneren zich op zulke rapporten om op de hoogte te blijven van marktontwikkelingen of om te gebruiken in een beslissingstraject bij de aanschaf van hard- of software. Begrijpelijk dat analisten belangrijk gevonden worden...

P.S. Vandaag om twaalf over vijf in de ochtend was het precies 100 jaar gelden dat San Francisco door de grote aardbeving getroffen werd. De media stonden er bol van.

Geen opmerkingen: